Není tomu příliš dlouho,
 kdy jsem se domníval, že právo dává jednoznačné odpovědi na složité otázky. Předpokládal
 jsem, že ve chvíli, kdy je nějaká kauza dostatečně zmapovaná, právo poskytuje
 návod k pokud možno správnému a především nezpochybnitelnému řešení..
 Nacházel jsem v něm paralelu s exaktními vědami, které pracují
 s objektivně měřitelnými veličinami jako je délka nebo čas. Bohužel či
 bohudík, právo nejsou pouze právní normy, a ani ty samy nejsou objektivně
 měřitelné. Právo není na člověku nezávislé, naopak je lidským výtvorem, a
 z toho již a priori plyne, že dává prostor pro mnoho různých interpretací.
 Jeden rok na Právnické fakultě stačil, abych si uvědomil, jak byla moje představa
 iluzorní, a že nalézání práva je velice složitou a osobitou vědou. K právu
 neexistuje manuál, je to spíše něco neurčitého, skrývajícího se za množstvím neznámých
 dveří, jak výstižně napsal Kafka.   
 Zdá se, že jsem si pro
 studium práv našel poměrně vhodnou dobu, zejména pro nedávné do značné míry
 přelomové okamžiky českého ústavního soudnictví. Na jejich reflexi je možno dobře
 ukázat výše popsané. K tématu „Kauzy Melčák (nálezu
 Pl. ÚS 27/09)" se 9. října konala
 panelová diskuse na Právnické fakultě UK. 
 Panelisty byli děkan fakulty
 prof. Gerloch a vyučující doc. Gronský, doc. Kühn a doc. Kysela. První část
 debaty  se týkala obecné otázky, zda a za
 jakých podmínek může Ústavní soud přezkoumávat a rušit ústavní zákony. Následná
 diskuse poukázala na nedostatky české Ústavy (o které se říkává, že je dobrá
 v tom, co v ní je a špatná v tom, co v ní není). Ani na
 tento relativně triviální dotaz totiž diskutující nenašli společnou odpověď.
Právo rušit ÚZ? Ano i ne
 Prof. Gerloch se domnívá,
 že článek 87, odst. 1 a) týkající se pravomocí Ústavního soudu, mu nedává
 dostatečnou legitimaci, aby mohl ústavní zákony přezkoumávat. Je však ochoten
 připustit, že ve chvíli, kdy by byl porušen článek 9, odst. 2 Ústavy („Změna
 podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná."), by ÚS
 měl mít možnost ústavní zákon, který by k tomu vedl, i z vlastní
 iniciativy přezkoumat a případně jej nikoli zrušit,
 ale rozhodnout o jeho nicotnosti od
 chvíle schválení. V tom, co skrývá pojem zmíněných „podstatných náležitostí",
 bohužel není zdaleka jasno. Prof. Gerloch k tomu přistupuje spíše
 liberálně. Tvrdí, že aby byly změněny, muselo by se jednat o zásah fakticky
 destruující identitu státu. Kromě toho se domnívá, že aspekt „demokratický" a
 „právní" musí jít vždy ruku v ruce, že nelze upřednostnit jeden před
 druhým. Toto tvrzení následně napadl doc. Kysela. Podle něj je občas nezbytné
 se rozhodnout mezi „demokracií" a „právem", což lze vidět i na tomto konkrétním
 případu: sebeomezení Poslanecké sněmovny a požádání suveréna (lidu) o nové
 rozdání karet je naplněním demokratického aspektu, zatímco legislativní čistota
 aktu vedoucího k předčasným volbám je požadavkem právního aspektu státu. 
 Doc. Gronský zastává naopak názor, že pokud je v Ústavě zakotvena pravomoc ÚS přezkoumávat
 zákony, zahrnuje to možnost přezkoumávat zákony ústavní. Obhajoval to tezí, že
 „lední medvěd je taky medvěd." Kdyby k tomu ÚS neměl pravomoc, bylo by
 podle něj možno článek 9, odstavec 2 rovnou vyhodit, protože by nebylo
 autority, která by dohlížela na jeho dodržování (respektive mohl by to být
 Senát nebo lid, ale bylo by to třeba do Ústavy zakotvit). S prof.
 Gerlochem (kterého tento populární veterán Prf UK v jednu chvíli omylem
 označil za „soudruha děkana") se shodl alespoň na tom, že v případech
 rušení neústavních ústavních zákonů by je měl označit za nulitní ex tunc (od
 doby schválení) a nikoli rušit ex nunc (od doby rozhodnutí). S tímto
 souhlasí i prof. Kühn, stojící v této problematice na straně děkana. Upozornil
 však, že se jedná o otázku právně-filosofickou – například normativní přístup
 totiž nulitnost v podstatně neuznává. 
 Akademici: Ústavní soud měl stížnost
 zamítnout 
 V druhé části diskuse se probíral již konkrétní případ „kauzy Melčák". Zde našli
 diskutující společnou odpověď (ač podkládanou odlišnými argumentacemi). Totiž,
 že rozhodnutí ÚS nebylo šťastné, a že o odložení
 voleb na základě Melčákovy stížnosti rozhodnuto být nemělo. 
 Ústavní soud ve svém nálezu argumentoval dvěma základními skutečnostmi.
 Za prvé, že schválený ústavní zákon zkracující volební období nesplňuje
 velmi základní požadavek obecnosti (tedy použitelnost na neomezený počet
 případů). Za druhé pak, že působí retroaktivně. 
 Co se bodu jedna týče, akademici opět nenalezli shodu. Ústavní soud
 argumentoval, že přijatý ÚZ není „změnou" ani „doplněním" Ústavy, pouze
 „suspenzí" účinnosti článku 35, ve kterém jsou uvedeny možné cesty
 k rozpuštění Sněmovny. Prof. Gerloch se však domnívá , že už vzhledem
 k tomu, že analogický zákon byl přijat v roce 1998, vzniká jaksi
 mimoděk pravidlo, že „Poslanecká sněmovna se může rozpustit podle článku 35
 nebo přijetím Ústavního zákona". V tomto smyslu chápe přijatou normu jako
 „doplnění Ústavy". 
 Podle prof. Gerlocha vady přijatého zákona nebyly dostatečným argumentem k jeho
 zrušení vzhledem k účelu, který byl sledován; tedy
 "sebeomezení" Poslanecké sněmovny. Děkan přitom uznal, že poslanci měli raději
 jednat podle článku 35 Ústavy, který taxativně vyjmenovává možné způsoby
 vedoucí k rozpuštění Sněmovny. Zároveň však uvedl, že tento článek považuje za
 jedno z nejslabších míst Ústavy. 
 Docent Kühn s
 těmito argumenty nesouhlasil. Uvedl, že podle jeho názoru je tento aspekt v
 odůvodnění nálezu Ústavního soudu velmi dobře argumentačně podložen a je složité
 jej vůbec napadnout. Zároveň připomenul, že když byl v roce 1998 schválen
 analogický ÚZ, bylo deklarováno, že se jedná o výjimečnou a jedinečnou situaci.
 Politici slibovali, že bezprostředně přijmou obecnou změnu Ústavy, která by
 samorozpuštění Sněmovny usnadňovala. To se ani po jedenácti letech nestalo. 
 Pokud jde o
 retroaktivitu, byli všichni panelisté k Ústavnímu soudu velice kritičtí. Ten podle
 nich dostatečně nepodložil své tvrzení, že se jedná o pravou retroaktivitu. Akademici
 se domnívají, že jde maximálně o retroaktivitu nepravou (vedoucí k jistému
 zpětnému omezení právní jistoty), kterou však nepovažují za přepříliš závažný
 prohřešek. 
 Pocity všech na konci shrnul docent Gronský, když řekl: „Ústavní soud se měl odmítnout stížností
 vůbec zabývat. Vždyť Melčák vůbec nežádal to, co ÚS udělal!" A v tom
 je hlavní kámen úrazu. Rozhodnutí totiž padlo na základě individuální
 stížnosti, kdy poslanec Melčák tvrdí, že zkrácením voleb by došlo
 k porušení jeho základních práv a svobod (konkrétně práva na nerušený výkon
 mandátu). Ke své stížnosti Melčák podle článku 74 Zákona o Ústavním soudu připojil
 návrh na zrušení zákona (ten může samostatně podat jen 41 poslanců, 17
 senátorů, prezident republiky a některé další instituce). Ústavní soud se však
 ve své argumentaci zmíněnou stížností v podstatě nezabývá a rovnou
 přechází k obhajobě zrušení zmíněného ÚZ (195/2009 Sb.). Koná tedy, jako
 kdyby se jednalo o řádný návrh na zrušení zákona; přehlíží však evidentně fakt, že aby tak mohl
 jednat, musí na prvním místě uznat nároky stěžovatele. Kromě toho je velice
 problematickým například předběžné rozhodnutí ÚS o odložení vykonavatelnosti
 rozhodnutí prezidenta o vyhlášení voleb, což může podle zákona učinit „na návrh
 stěžovatele". Stěžovatel toto opatření nenavrhoval, ÚS o odložení přesto
 rozhodl… 
 Ústavní soud v mnoha lidech probudil sympatie. Je totiž nyní vnímán
 jako nezávislá instituce, tak trochu bourající hegemonii politických stran, který
 svým nedávným rozhodnutím dal nezodpovědně se chovajícím politikům zasloužený
 políček. S tímto se ztotožňuji i já. Avšak zároveň si nemohu nepřiznat, že
 z právního hlediska je situace mnohem méně jednoznačná. A skoro se zdá,
 jakoby nález Ústavního soudu ve věci Melčákovy stížnosti byl rozhodnutím spíše politickým než právním. Což u instituce, podstatou jejíž existence je kontrola
 Ústavy a ústavnosti, rozhodně není žádoucí. 
